Monday, September 20, 2010

Teluk Intan Yang Aku Tinggalkan.


Aku dilahirkan di daerah ini dan membesar disini dan bekerja di tempat lain. Sudah hampir 7 tahun aku merantau di tempat lain untuk mencari rezeki, selepas habis sekolah aku mula ke ipoh, klang dan yang paling lama di rawang. Dalam masa itu, bermacam kerja yang aku lakukan dari pencuci kereta, penjaga stor, operator kilang kereta sampailah ke pelayan kedai makan.

Sekarang aku pun dah bekeluarga mempunyai seorang isteri dan anak lelaki. Dengan kerja yang aku lakukan sekarang, kehidupan yang serba sederhana membuat aku hepi. Kadang-kadang timbul satu soalan dari kawan-kawan, "ko tak nak mintak balik kampung ke?". Bagi aku memang tak rasa camtu. Sesetengah orang walau dimana dia berada, kehidupannya lebih bermakna kalau berada di kampung halaman sendiri. Tapi tidak bagi aku, kenape?. Aku sendiri pun tak pasti, mungkin satu masa nati aku akan kembali dari perantauan. Tak mustahil kan?.


Setelah sekian lama aku tinggalkan banyak perubahan yang berlaku secara drastik. Kawan-kawan pun kebanyakkan dah duduk jauh merantau, bila masa sesekali aku balik kampung takda lain kawan yang aku cari, si adie sorang yang ada. Biarlah hujan emas atau batu yang melanda, aku tetap disini.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...