Friday, June 17, 2011

S a m a . A t a u . T i d a k . ?

solat tahajjud
Sama atau tidak seorang hamba yang bangun ditengah malam yang rindukan keredhaan,rahmat,keampunan ALLAH Taala dan takut dengan azab ALLAH dengan mereka yang sedang nyenyak tidur atau pun sedang melayari internet?
Seperti ALLAH gambarkan dalam Al-Qur’an

“(Apakah kamu hai orang musyrik yang lebih beruntung) ataukah orang yang beribadat di waktu-waktu malam dengan sujud dan berdiri, sedang ia takut kepada (azab) akhirat dan mengharapkan rahmat Tuhannya? Katakanlah: “Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?” Sesungguhnya orang yang berakallah yang dapat menerima pelajaran.(Az-Zumar:9)
Apakah sama atau tidak seorang yang ingat ALLAH dengan yang lupa?
ALLAH berfirman:
“Dan janganlah kamu seperti orang-orang yang lupa kepada Allah,a lalu Allah menjadikan mereka lupa kepada mereka sendiri. Mereka itulah orang-orang yang fasik.(Al-Hyasr:19).
Apakah sama atau tidak mereka yang berjihad dengan yang bersenang-lenang menonton TV?
jihad
“Apakah (orang-orang) yang memberi minuman orang-orang yang mengerjakan haji dan mengurus Masjidilharam kamu samakan dengan orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari kemudian serta bejihad di jalan Allah? Mereka tidak sama di sisi Allah; dan Allah tidak memberi petunjuk kepada kaum yang zalim” (At-Taubah :19)
Apakah sama atau tidak mereka yang merindukan Syurga dengan pencinta dunia?
jalan menuju syurga
“Tidaklah sama penghuni-penghuni neraka dengan penghuni-penghuni syurga; penghuni-penghuni syurga itulah orang-orang yang beruntung.”
(Al-Hyasr:20).
Pertanyaan ini agak retorik dan kita tidak perlu pening kepala nak menjawabnya kerana jawapannya sudah jelas.
“Betapa bahagianya mereka yang TAAT DENGAN SERIUS”
Marilah kita benar-benar serius untuk TAAT agar kita mendapatkan keredhaanNya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...