Wednesday, August 10, 2011

B i l a . T e r j a d i n y a . R u s u h a n

Betapa dashyat bila saye saksikan di internet dan televisyen bila berlaku rusuhan akibat kematian seorang lelaki yang tidak bersenjata ditembak oleh pihak polis lalu menyebabkan kemarahan masyarakat sekitar tottenham di utara london. Sekarang nie rusuhan dah pun merebak ke Birmingham, Bristol, Nottingham, Liverpool dan Leeds.


Waktu nie yang berkerja bertungkus lumus pasti pihak polis dan bomba. Talian kecemasan 999 menerima 20, 800 panggilan kecemasan akibat rusuhan itu serta 525 orang ditahan pihak polis dan 100 orang akan didakwa kerana mencetuskan rusuhan. Kos untuk pembersihan kawasan rusuhan mencecah jutaan pound. Kite semua dapat bayangkan betapa dashyatnya bila berlaku bencana nie akibat perbuatan dikalangan masyarat itu sendiri, saye sendiri yang bertugas sebagai anggota bomba tak dapat membayangkan apabila terjadi kebakaran di merata kawasan, terpaksa berkerja keras untuk memadam kebakaran tersebut. Syukur alhamdulillah perkara tersebut tak terjadi di negara kita, paling hebat pun cuma rusuhan yang tak melibatkan kerosakkan harta benda yang major. Mungkin akta ISA yang menjadi penyelamat keadaan di negara kita.


Pada pendapat saye, kalau ada yang rasa tak puas hati atau marah luahkan pada saluran yang betul dan tidak melanggar undang2. Lagipun kita yang majoriti beragama islam nie kena la berpegang teguh pada agama yang kita anuti, jangan sampai melakukan perkara yang melampau dan agak ekstrimis.













Gambar dari@Dailymail.co.uk

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...