Tuesday, August 9, 2011

B a n y a k . H a l . D i b u l a n . P u a s a


Bulan ramadhan kali nie saye rasakan agak berlainan dengan tahun sebelum2 nie. Banyak perubahan yang berlaku disekeliling kita. Ramai yang menunaikan kewajiban dengan seadanya dan tak kurang yang ingkar dengan perintah yang Maha ESA. Ditambah dengan keadaan ekonomi yang kurang baik, harga makanan naik mendadak, tahun sebelum nie bila tiba bulan puasa saye kerap berkunjung ke bazar ramadhan untuk mencari juadah berbuka puasa. Beli lebih kurang juadah memadai untuk mengisi perut, tapi sekarang saye lebih berminat untuk masak sendiri daripada membeli dibazar ramadhan. Salah satu sebabnya harga makanan dibazar agak ketara harga dulu dengan sekarang, kalau dulu murtabak sekeping rm2 sekarang dah jadi rm3 tapi masih ada yang menjual rm2. Lagi satu sebab makanan yang dijual dibazar tak mengikut citarasa saye sendiri. Boleh ditelan tapi tak rasa ditekak. Ada lagi sebab saye kurang berkunjung ke bazar ramadhan, nie sebab yang paling nak dielakkan. Bila berkunjung ke bazar ramadhan pahala puasa saye sedikit berkurangan disebabkan saye disajikan dengan pesekitaran pengunjung bazar yang berpakaian menjolok mata dan kadang2 boleh tersembul mata pun ada. Ishk2....

Kehadiran bulan ramadhan yang mulia nie tak menghalang umatnyer untuk melakukan kekejaman dan kejahatan. Membunuh kerat 15 tak jadi hal, samun dan tikam pun macam perkara biasa. Itu belum kira yang makan dengan selambe dikhalayak ramai dan mengaku bukan islam bila dicekup penguatkuasa. MasyaALLAH..... Dan di negara China, penduduk wilayah Xinjiang. Masyarakat islam minoriti islam Uighur disana ditindas dari ekonomi dan kebebasan beragama. Baru2 nie pihak kerajaan china mengeluarkan perintah tidak boleh menunaikan puasa, bersolat tarawih dan sebagainya. Beruntungnya kita di malaysia dapat menunaikan ibadah puasa dan solat tarawih dengan aman dan tenang. Tak kurang pula cerita di Somalia yang sedang dilanda kemarau dan penduduk diancam kebuluran yang dashyat. Kasihan melihat keadaan mereka disana, bersyukurlah kita dengan limpahan rezeki yang ada.

Tahun nie saye bakal merayakan hari raya puasa di cyberjaya, isteri dan anak pun sama. kena bertugas di hari raya pertama nati, insyALLAH... Saye berharap ramadhan kali nie dapat memberi manfaat yang lebih pada saye dan semua. Bukan sekadar berpuasa menahan lapar dan dahaga. Mata, hidung, telinga semua anggota harus dijaga dari melakukan perkara yang dilarang.

2 comments:

eelobor said...

selamat beraya di cyberjaya bro...

Pirdaus said...

selamat2...merdeka raya di cyberjaya.haha....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...